Zoho Projects 2.0 – eine virtuelle Lernumgebung?

Kommentieren 02. July 2009

Google hat mit Wave einen Dienst angekündigt. Zoho scheint nun eine Art Antwort zu geben: Zoho Projects.

Ich halte dies für eine sehr interessante Alternative zu den virtuellen Lernräumen à la Moodle, da hier die wichtigen Funktionen deutlich stabiler und intuitiver laufen. Es fehlen individuelle und persönliche 1:1-Feedbackmöglichkeiten zwischen Lehrer und einzelnen Schülern. ebenso ist zu beachten, dass die kostenfreie Version doch Einschränkungen mitbringt, die den Dienst in dieser Ausstattung eher für eine, zeitlich terminierte Projekte interessant macht. Wer langfristig und nachhaltig damit arbeiten will, wird um die kostenpflichtige Aufstockung nicht herumkommen Um aber gemeinsam an Projekten zu arbeiten, Informationen und Produkte zu teilen und eine gemeinsame Basis im Internet für klassen zu haben, ist das Demo-Video sehr vielversprechend:

Aus Zeitgründen erlaube ich mir mal, die Feature-Liste aus dem Zoho-Blog zu übernehmen:

Plan your projects
  • Keep your projects organized: Milestones, Tasks and Tasks Lists
  • Set-up dependencies, assign ownership, priorities and more
  • Import MPP files – Plan in Microsoft Project, collaborate in Zoho
Collaborate with your team
  • The Project Stream keeps you up-to-date about the latest activities going on around your project
  • Set your User Status to let your team members know what you’re working on (you can think of that like a private Twitter for your Project)
  • Keep all your meetings, milestones and tasks organized in the shared calendar
  • Store your files and documents in one place, keep track of the changes with the version history
  • Integration with the award-winning Zoho Office – so you can create/edit/view documents using just your browser
  • Discussions – interactive forums make everyone a part of the conversation – and keep important topics and decisions available for everyone to see
  • Create team and project web pages with the integrated Wiki
  • My personal favorite – the always-on, embedded chat means you can chat with your entire team – or with only one person using just your browser. And it also keeps a log of what’s been said so you can refer back to past conversation. And you can also setup different ‘chat rooms’ – one for every topic you’re discussing.
Track your progress
  • The Project Dashboard offers a quick at-a-glance view of upcoming tasks and milestones, meetings and whatever has been happening around your projects.
  • Reports visually represent your team progress against your pre-defined goals
  • And finally, for those teams with external customers, the Timesheet makes it easy to log and track who has spent how much time doing what. But it doesn’t stop there, you can automatically generate and send the invoice using Zoho Invoice (or export the data to use any other invoicing medium that suits you).

Eine genauere Beurteilung werde ich nach eigenen Tests natürlich nachliefern.

Dieses Post wurde erstellt von René Scheppler.

Share