Becta: Web 2.0 für Lernen

Kommentieren 07. October 2008

Web 2.0 im Lehr- und Lernkontext- das ist DAS Thema unseres Projekts und dadurch auch dieses Blogs. Ein Blick in die Tag-Wolke links macht dies sofort deutlich. Dieses Post wird mal wieder eins, welches 1:1 in diesen Schwerpunkt hineinpasst.

Gestern bin ich über eine neue Becta-Studie gestossen mit dem Titel “Web 2.0 technologies for learning at KS3 and KS4“. Zu Beginn das Becta-Video zum Web 2.0:

[quicktime]http://www.blog.initiatived21.de/videos/web_2_0.mov[/quicktime]

Video-Link

Einige Ergebnisse der Studie klingen für einige regelmäßige Leser dieses Blogs sicher vertraut, zeigen aber einmal mehr das Potential auf, welches in Web 2.0-Technologien für Lerner steckt:

The reports found that young learners are prolific users of Web 2.0 technologies in their leisure time but that the use of Web 2.0 in the classroom was limited. However, schools and teachers who are innovating in this area have found benefits, such as:

Web 2.0 helps to encourage student engagement and increase participation – particularly among quieter pupils, who can use it to work collaboratively online, without the anxiety of having to raise questions in front of peers in class – or by enabling expression through less traditional media such as video.

Teachers have reported that the use of social networking technology can encourage online discussion amongst students outside school.

Web 2.0 can be available anytime, anywhere, which encourages some individuals to extend their learning through further investigation into topics that interest them.

Pupils feel a sense of ownership and engagement when they publish their work online and this can encourage attention to detail and an overall improved quality of work. Some teachers reported using publication of work to encourage peer assessment.

Der erste Stichpunkt ist für mich persönlich besonders interessant, denn genau dies möchte ich auch in meiner anstehenden Examensarbeit untersuchen. Der Verdacht, dass sich Medien, die einem Lerner ein eigenes Lerntempo und eine eigene Form und Intensität des Austausch und der Kollaboration erlauben, positive Rückwirkungen auf zu erwartende neue und andere Formen der Beteiligung am Lerngeschehen (bewusst nicht Unterrichtsgeschehen) haben, liegt relativ nahe:

Web 2.0 tools and practices invite new ways for a learner to conduct personal research. Web 2.0 creates new structures for organising data on the internet, new sources to refer to, new forms of authority, and new tools to interrogate this rich space of information. All of this has the potential of empowering the student as an independent learner but it also brings challenges to both learner and teacher –especially if strong inquiry skills of exploration and interrogation are to be actively cultivated. Web 2.0 knowledge structures are not navigated with the same tools (or the same ease) as might apply to more traditional documentary collections for learning.

http://partners.becta.org.uk/upload-dir/downloads/page_documents/research/web2_technologies_learning.pdf

Und damit wird auch zugleich der zweite wesentliche Bereich angesprochen: die Lehrer…

The research also found that over half of teachers surveyed believe that Web 2.0 resources should be used more often in the classroom. However, the majority of teachers questioned had never used Web 2.0 applications in lessons, despite being frequent users of technology in their personal and professional lives. Their main concerns involved a lack of time to familiarise themselves with the technology and worries about managing the use of the internet in class.

The reports recommended that teachers should be encouraged to help learners to develop more sophisticated use of Web 2.0 technology and to give them the skills to navigate this space.

http://news.becta.org.uk/display.cfm?resID=38417

Auch in dieser Studie begegnet uns die Sorge der Lehrer vor einer Art Kontrollverlust, gespeist aus der Befürchtung, den Schülern “hinterher zu hinken”. Eine Sorge, die sich in meinen Augen wesentlich aus dem traditionellen Lehrerbild rekuriert, welches darauf baut, dass der Lehrer der alleinige (neben dem Lehrbuch) Wissensvermittler ist, auf den die Schüler angewiesen sind, um im Lernprozess zu reussieren. Web 2.0 bricht aber offensiv mit derartigen Lernstrategien, indem aus dem Einzelnen ein Teil einer Gemeinschaft wird, die dann mit Hilfe kollaborativer Denk- und Arbeitsstrukturen einen Fortschritt vollzieht. Lehrer müssen also, wenn sie ernsthaft neue Medien und vor allem das Web 2.0, in die lernprozesse ihrer Schüler INNERHALB der Schule integrieren wollen, auch wesentlich ihre eigene Lehrerrolle reflektieren. Dabei soll diesen Lernformen gar nicht alleinig das Wort geredet werden, sondern deren Integration in und gleichberechtigt neben anderen Sozialformen im Unterricht forciert werden (vgl. hierzu eine spannende Diskussion, die sich zwischen unserem Blog und dem von Jochen Englisch entwickelt).

Neben der Rolle des Lehrers wird bereits in dem obigen Video aber auch in der Studie selber ein weiterer wesentlicher Aspekt angesprochen, der im Rahmen unseres D21-Projekts von großer Bedeutung ist:

Tony Richardson: Of course, we need to take these concerns very seriously and promote and develop safe behaviours for all of our learners. However, there seems to be a growing gap between how learners are using technology outside of school and their experiences within the institution.

zitiert aus obigen Video

Dies ist in meinen Augen ein fast noch größeres Problem als das vorherige. Denn selbst wenn Lehrer neue Technologien in den Unterricht integrieren auch wenn es hier und da nicht ganz so klappt wie es sollte, signalisieren sie doch zumindest Bereitschaft, auf sich verändernde Lern- und Kulturstrukturen zu reagieren. Doch was signalisieren wir den Schülern mit der kompletten Abwesenheit von Medien, die im privaten Alltag allgegenwärtig und selbstverständlich sind? Was signalisieren wir mit kompletten Verboten von mobilen Endgeräten? Die immer wieder beschworene “Lücke” ergibt sich für mich weniger in einer technischen Ausstattung – die zu schließen inzwischen zunehmend durch private und Public-Private-Innitiativen erfolgt – als vielmehr in einer Spaltung zwischen den Generationen. Hier könnte man einwenden, dass schon immer eklatante Wahrnehmungs- und Einstellungsunterschiede zu verschiedenen Themen zwischen den generationen bestanden haben. Aber selten haben diese Differenzen so wesentlichen Einfluss auf die unmittelbare Entwicklung und Integration von Jugendlichen als auch einen kulturellen Wandel innehalb der gesellschaft gehabt. Und dass die Entwicklung in diesem Bereich mehr als spannend ist, sieht Tony Richardson sehr richtig:

Tony Richardson: It will be interesting to see what happens when teachers and parents themselves become ever more comfortable in cyberspace and with technology in general. Will there be a synergy of purpose? A meeting of minds? A new energy that transcends the generation gap? I wonder where this is taking us.

zitiert aus obigen Video

Doch was bringt das Web 2.0 nun konkret, wenn es erfolgreich in den Schul- und Unterrichtsalltag integriert wird? Hier nennt die Studie vier Kernbereiche, die inzwischen wohl als die anerkannten Aspekte in der Literatur und der Diskussion rund ums Web 2.0 anerkannt werden können:

Inquiry

Web 2.0 tools and practices invite new ways for a learner to conduct personal research. Web 2.0 creates new structures for organising data on the internet, new sources to refer to, new forms of authority, and new tools to interrogate this rich space of information. All of this has the potential of empowering the student as an independent learner but it also brings challenges to both learner and teacher –especially if strong inquiry skills of exploration and interrogation are to be actively cultivated. Web 2.0 knowledge structures are not navigated with the same tools (or the same ease) as might apply to more traditional documentary collections for learning.

Literacies

The present experience of schooling has at its core the cultivation of a distinct orientation to language. Interactions with writing are crucial to this. It is through experience with the written word that individuals learn how to represent and communicate events and ideas outside their natural context. It is through attending to the structure of language as encountered in writing that conscious awareness arises as to how meanings are conveyed in speech. In short, culture stimulates a form of intelligence that is ‘literate’ (Olson and Torrance, 1983). Digital media expand this tradition by offering new modes of representation and expression. The term ‘literacy’ itself now has to be stretched to admit other forms of representational fluency than that associated with the printed word. Thus, as learners engage more with digital artefacts through Web 2.0, so the curriculum must address the challenge of developing their confidence with the relevant new literacies and increased potential for creativity.

Collaboration

A core function of Web 2.0 services is to support communication between users. These tools allow individuals on the shared infrastructure of the internet to coordinate their activities to various degrees of depth. This can range from the relatively trivial level of participating in anonymous recommender systems to the more intense level of interpersonal, verbal debate. At one end of this continuum, some of the exchange is better termed ‘coordination’, rather than ‘collaboration’. But Web 2.0 offers educators a set of tools to support forms of learning that can be more strongly collaborative and more oriented to the building of classroom communities. There is a growing argument that decisions emerging from the human ‘crowds’ of Web 2.0 coordination are the key to innovative thinking and problem solving (Leadbeater, 2008; Surowiecki, 2004). Others argue that Web 2.0 creates a democratisation of knowledge that unhelpfully flattens expertise and disorients researchers (Keen, 2007).

Publication

This theme arises from the potential of the read-and-write web to support users in creating original material for publication. Web 2.0 provides both tools and an audience. Within the space of classrooms, it is common to see the work of learners on display – at least in early education. The creation of an audience for learners is a precious opportunity and Web 2.0 space promises to offer a stronger feeling of doing authentic research when students submit the products of their study.

These four themes define a set of possibilities for the appropriation of Web 2.0 in educational practice. The next section, considers why practitioners might be motivated to address the possibilities of more collaborative learning along with new modes of inquiry, new routes for learners’ production, and new forms of literacy.

http://partners.becta.org.uk/upload-dir/downloads/page_documents/research/web2_technologies_learning.pdf

Auf alle Bereiche der Studie einzugehen, würde den Rahmen dieses eh schon zu langen Posts sprengen. Nun ergibt sich wohl auch für mich ein spezielles, persönliches Interesse an diesem Themenkomplex, wer aber einen Einblick in den derzeitigen Diskussions- und Erkenntnisstand zum Komplex Web 2.0 mit seinen Auswirkungen und Chancen für Lernen bekommen will, ist mit der Lektüre sicher nicht falsch beraten.

Dieses Post wurde erstellt von René Scheppler.

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